مقالات آموزشی سئو

SEM چیست ؟

SEM مخفف عبارت “Search Engine Marketing” است و برای افزایش ترافیک یک سایت از طرف موتورهای جستجو به کار می رود که از طریق تبلیغات خاص در هر موتور جستجو قابل نمایش می باشد. تا اینجا یک تعریف کلی از اینکه SEM چیست دستگیرتان شد ! حالا بیایید بیشتر به این مبحث بپردازیم :

بیشتر درباره SEM

Search Engine Marketing” در ابتدا با اصطلاح چتر مطرح شد که در مقوله های SEO و Paid Search (جستجوی پرداختی یا جستجوی پولی!) قرار میگرفت. به مرور زمان، صنعت SEO برای این مقوله اصطلاح متمایزی را به کار برد و نام آن را SEM گذاشت که تنها به بخش پرداختی در موتورهای جستجو اشاره دارد و امروزه بخش مهمی از Internet Marketing به حساب می رود.

در حالت کلی و مخصوصا در موتور جستجوی گوگل (که رقابت “جستجوی کلمات” در آن شدیدتر است) تاکنون پنج فعالیت مهم برای SEM در نظر گرفته شده است :

  • (PSA (Paid Search Ads
  • Paid search advertising
  • (PPC (PayPerClick
  • (CPC (CostPerClick
  • (CPM (CostPerthousand Impressions یا CPI

SEM چیست

تاریخچه SEM

همانطور که گفتیم، SEM یک روش بازاریابی اینترنتی است که در سال ۲۰۰۱ توسط دنی سالیوان اختصاصا به بازاریابی موتورهای جستجو تغییر یافت. داستان از آنجا شروع شد که با افزایش تعداد وب سایت ها در اواسط دهه ۹۰ میلادی، موتورهای جستجو شروع به برنامه ریزی برای نمایش بهتر وب سایت ها برای کاربران اینترنت کردند تا ایشان بتوانند سایت مورد نظر خود را راحت تر بیابند. در سال ۱۹۹۶ موتورهای جستجو شروع به ایجاد نوعی کسب و کار به منظور سرمایه گذاری افراد برای سایتشان، خدماتی همانند تبلیغات کلیکی (PPC) را ارائه دادند. در بخش تبلیغات کلیکی هزینه تبلیغات، از ۲۷$ شروع و تا ۲۰۰$ به ازای هر کلیک ادامه می‌باید.

در سال ۱۹۹۸ سایت “Goto.com” نام خود را تغییر داد که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت بزرگ YAHOO خریداری شد که هم اکنون یک فرصت شغلی جدید در موتور جستجوی یاهو بشمار میرود. از طرف دیگر شرکت GOOGLE نیز در سال ۲۰۰۰ شروع به پایه ریزی تبلیغات در موتور جستجوی خود کرد که آن را با نام Google Adwords میشناسیم.

با گسترش تبلیغات در موتورهای جستجو آژانس های تبلیغاتی اینترنتی زیادی به جذب مشتری و کسب درآمد از این راه کردند که البته ناگفته نماند که در این زمینه سوء استفاده های بیشماری صورت گرفت.

درآمد موتورهای جستجو از SEM چقدر است ؟

گوگل با ارائه جهانی خدمات، حدود ۶۰ هزار نفر نیرو دارد و درآمدش در سال گذشته ۷۲ میلیارد دلار بوده است، اما موتور جست‌وجوی بومی چین به اسم “بایدو” با ارائه خدمات به این کشور، دو سوم گوگل نیرو دارد (حدود ۴۲ هزار نفر) و ۱۰ میلیارد دلار درآمد در سال گذشته داشته است. همچنین “یاندکس” روسیه با بیش از ۵۰۰۰ نیرو در حدود یک میلیارد دلار یا موتور “کره جنوبی” حدود ۲.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که موتورهای جست‌وجو جنبه اقتصادی خوبی دارند.

در تصویر زیر میتوانید آمار درآمد کارمندان صنعت سرچ را مشاهده کنید:

حقوق سئوکاران

در ایران کاملا این ظرفیت وجود دارد که یک موتور جست‌وجوی بومی حداقل ۵۰۰ میلیون دلار در سال درآمدزایی داشته باشد که معادل ۱۱.۵ میلیون بشکه نفت است. در کشورهای توسعه‌یافته از لحاظ اقتصادی حدود دو درصد سرانه داخلی (GDP)، تجارت الکترونیک است، بنابراین اگر این موضوع در کشور ما محقق شود، قابل پیش‌بینی است که بیش از ۱۰ میلیارد دلار در صنعت تجارت الکترونیک گردش مالی وجود داشته باشد.

 

در حال حاضر، قدرتمندترین منابع کسب درآمد در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو، موتورهای جستجوگر گوگل بخش Google Adwords ، Bing Ads و Baidu  می باشند.

گرانقیمت ترین لغات مورد جستجو در سراسر دنیا

  • بیمه (Insurance)
  • وام (Loans)
  • رهن (Mortgage)
  • وکیل (َAttorney یا Lawyer)
  • اعتبار (Credit)
  • کمک مالی و خیریه(Donate)
  • مدرک (Degree)
  • میزبانی (Hosting)
  • ادعا (Claim)
  • کنفرانس تلفنی (Conference Call)
  • تجارت (Trading)
  • نرم‌افزار (Software)
  • بازیابی (Recovery)
  • انتقال (Transfer)
  • سوخت/الکتریسیته (Gas/Electricity)
  • کلاس (Classes)
  • توان بخشی (Rehab)
  • درمان (Treatment)

درباره نویسنده

هنگامه ولی زاده

مهندس IT و مدیر سایت هیوا وب هستم. نزدیک به 9 سال تجربه در کار طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا همچون جوملا و وردپرس دارم و نزدیک به 7 سال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت مطالعه و فعالیت کرده ام. در حال حاضر هم به طور مستقل و حرفه ای در این دو زمینه در سایت هیوا وب مشغول به کار هستم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.