خانه > مقالات آموزشی سئو > راهنمای مشتریان سئو – چگونه یک سئوکار استخدام کنیم

راهنمای مشتریان سئو – چگونه یک سئوکار استخدام کنیم

 نکاتی که باید قبل از عقد قرارداد SEO بدانید تا سرتان کلاه نرود !!!

استخدام سئوکار معمولا منجر به دو اتفاق مهم در کسب و کار شما می شود :

  • باعث پیشرفت سایت شما و در نتیجه پیشرفت کسب و کار شما می شود
  • باعث بدتر شدن اوضاع سایت شما و در نتیجه پسرفت کسب و کار شما می شود !

یک سئوی حرفه ای سایت مسیر ده ها، صد ها و حتی هزاران کاربر را به سمت سایت شما کج می کند، در حالیکه یک سئوی بد، دقیقا برعکس اینکار را انجام میدهد ! یعنی کاربران را از سایت شما دور می کند.

راهنمای مشتریان سئو - استخدام سئوکار حرفه ای

راهنمای مشتریان سئو – چگونه یک سئوکار استخدام کنیم

شاید خیلی این مسئله را جدی نگیرید، ولی باور کنید که بسیار مهم است که عملکرد سئوکاری که استخدام میکنید چگونه باشد.

اگر قصد واگذاری سایت خود، به دست یک شرکت سئو و یا حتی استخدام یک سئوکار را دارید، در ادامه به ۱۷ نکته ای که باید قبل از استخدام یک سئوکار (چه شرکت سئو و چه یک سئوکار ثابت برای شرکت) بدانید، اشاره کردم تا بتوانید انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید و سرتان کلاه نرود !

پیشنهاد من اینست که قبل از استخدام سئوکار برای سایت خود، این سوالات را پرینت بگیرید و از فرد مورد نظر و یا شرکت مورد نظر عملکرد ایشان را جویا شوید.

راهنمای مشتریان سئو – انواع عملکرد در سئو

قبل از شروع بحث و نوشتن نکات، ابتدا میخواهم انواع عملکرد در سئو را برایتان شرح دهم :

  • سئوی فردی (پیمانکار)- این دسته از سئوکاران، پروژه سایت شما را میگیرند و بعد از بررسی های کلی بر روی سایت، در مدت زمان مشخص و عقد قرارداد، سایت شما را بعد از انجام عملیات سئو بر روی آن به شما تحویل میدهند.
  • آژانس های سئو و شرکت های سئوی داخلی/بین المللی- شرکت های سئو دارای تیم سئو هستند که هرکدام از اعضای تیم بعد از عقد قرارداد سئو، بر روی یک قسمت از سایت کار میکند و معمولا سرپرست تیم طبق استراتژی های از پیش تعیین شده، تیم را هماهنگ میکند تا برروی قسمت های مختلف سایت شما کار کنند. در این حالت عملکرد سئوی سایت سریع تر پیش می رود (چون کار بین چند نفر تقسیم شده است) و امکان دیده شدن سایت در موتورهای جستجو در مدت زمان کوتاه تر بیشتر است. تنها تفاوت آژانس های سئوی داخلی و بین المللی در اینست که برای سئوی داخلی مبلغ را به ریال (تومان) پرداخت میکنید و برای سئوی بین المللی به دلار و البته بیشتر از چند دلار ناقابل !!!
  • سئوکار انحصاری – در این حالت، معمولا شما یک فرد را به عنوان سئوکار اختصاصی استخدام میکنید که جزو کارمندان شرکت شما به حساب می آید و فقط و فقط بر روی سایت شما کار میکند و می تواند در داخل شرکت و یا بعضاً از داخل خانه خود با سیستم شخصی خود، عملیات مورد نیاز را بررویی سایت شما انجام دهد. با استخدام سئوکار انحصاری، شما موظفین هر ماه طبق قرارداد به او حقوق پرداخت کنید و برای او حق بیمه قائل شوید و مانند کارمندان دیگر شامل مزایا و پاداش و حق مرخصی و … نیز می شود.
  • طراحان وب سایت سئوکار – این نوع از سئوکاران در واقع برنامه نویس و یا طراح سایت هستند که در هنگام عقد قرارداد طراحی سایت به شما قول میدهند که یک سایت سئو شده و استاندارد از نظر سئو را به شما تحویل دهند، کاری که این دسته از افراد معمولا انجام میدهند، انجام چند عملیات پایه ای در سئو مثل درست کردن لینک های پیش فرض و یا قرار دادن چند کلمه کلیدی موثر و سایر عملیات ابتدایی سئو است.

نکاتی که در این مقاله به آن اشاره میکنم، به دو نوع سئوکار اول مربوط میشود چون معمولا فقط این دو دسته هستند که طبق استراتژی خاصی کار میکنند و دسته های دیگر هرکدام روش کار خودشان را دارند (به همین دلیل بعضی از آن ها عالی کار میکنند و بعضی دیگر افتضاح!)

مهم ترین نکته ای که باید در مورد سئو بدانید این است که : یک سئوی واقعی و عالی، هرگز مجانی یا با قیمت ارزان ارائه نمی شود ! پس اگر دنبال سئوی مفتی یا حتی رایگان هستید، باید به شما بگویم خیلی زود سایتتان را در خارج از دور رقیبانتان شوت کرده اید و به یکی از اصلی ترین منابع جذب مشتری برای شرکت خود، آسیب جدی وارد کرده اید.

گرچه سئوی بسیار گران نیز نمی تواند یک سئوی عالی را تضمین کند و گاهی مشاهده شده که برخی از سئوکاران از آگاهی پایین مشتریان خود سوء استفاده میکنند و آن ها را فریب میدهند تا مبلغ بیشتری از ایشان دریافت کنند.

پس خواهشا قبل از استخدام یک سئوکار (از هر نوع که در بالا اشاره کردم) برای اینکه سرتان کلاه نرود، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در ادامه ۱۷ نکته را با هم مرور خواهیم کرد …

۱- شما چگونه رتبه ما را در موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) بالا خواهید برد ؟

بعید میدانم که کسی بدون استفاده از استراتژی خاص در زمینه سئو، بتواند به نتیجه خوبی برسد. اگر تصمیم دارید که دنبال کسی بگردید که فقط کلمات کلیدی هدف را برای سایت شما تعیین کند و یا فقط دنبال خرید و فروش بک لینک ها هستید، نمیتوانید انتظار نتایج و تغییرات بزرگی را در سایت خود داشته باشید و هرگز با این روش ها واستفاده بی جا و اصطلاحاً “کیلویی!” کلمات کلیدی و بک لینک ها، نه تنها پیشرفت نخواهید کرد، بلکه به شما اطمینان میدهم که کاربران سایت خود را نیز از دست خواهید داد.

آنچه که قصد دارم به شما هشدار بدهم اینست که “تمام سئوکاران (چه آنهایی که مستقل کار میکنند و چه آنهایی که در آژانس های سئو کار میکنند) باید یه استراتژی و پروسه از پیش تعیین شده را در لیست فعالیت خود داشته باشند”

پس ابتدا از سئوکار خود بپرسید که “چگونه رتبه ما را در موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) بالا خواهید برد ؟”

  • سئوکار آماتور به شما پاسخ میدهد : “ما برای شما از سایت های مختلف XوYوZ دات کام! لینک رد و بدل میکنیم و تمام سایت را با کلمات کلیدی مختلف پر میکنیم تا در موتور جستجو بهتر دیده شوید.”
  • سئوکار حرفه ای به شما پاسخ می دهد : “ما در ابتدا به سئوی On-site در سایت شما میپردازیم و اشکالات احتمالی را که در ساختار اساسی سایت شما وجود دارد را تصحیح میکنیم. در مرحله بعد بهترین کلمات کلیدی که سایت شما را هدف قرار دهند آنالیز میکنیم و آن را در صفحات درست سایت قرار میدهیم.”

سپس درباره لینک ها (بک لینک) از ایشان سوال کنید.
“بک لینک ها” تقریبا همیشه در الگوریتم های موتورهای جستجو جایگاه ویژه ای داشتند و در آینده نیز نقش مهمی را در رتبه سایت ایفا خواهند کرد. ولی نکته اینجاست که یک سئوکار واقعی میداند که بک لینک را باید از چه سایتی دریافت کند تا واقعا در سئوی سایت تاثیر بگذارد.

پس نکته دیگری که در این قسمت باید بدانید اینست که هر بک لینکی را نمیتوان مفید و موثر دانست و باید به دقت سایت هدف توسط سئوکار بررسی شود.در حقیقت یک بک لینک خوب و به جا، به هزاران بک لینک نامربوط و بی کیفیت می ارزد.

بک لینک های بی کیفیت و نامربوط همان هایی هستند که به طور خودکار لینک های نامربوط دیگری را تولید میکنند و به طور اتوماتیک نیز سایت شما را وارد لیست اسپم ها می کنند ! پس اگر واقعا به سایت خود اهمیت میدهید، به جای اینکه مثلا با ۵۰ هزار تومان، ۲۰ تا بک لینک بی کیفیت خریداری کنید، دست به جیب شوید و هزینه مناسبی را که به ازای خرید یک بک لینک باکیفیت میتوانید خریداری کنید را پرداخت کنید.

قیمت بک لینک خوب با رنک بالا حداقل ۲۰۰ هزار تومان است. پس اگر کسی به شما پیشنهاد داد که در ازای خرید مثلا ۲۰ تا لینک فقط ۵۰ هزار تومان از شما میگیرد، دو پای دیگر قرض و فرار کنید !

۲- چگونه ما را از پیشرفت یا پسرفت سایتمان مطلع می کنید ؟ و آیا نیاز است که اطلاعات سایت را در اختیارتان قرار دهیم ؟ 

استراتژی یک شرکت خوب در پروسه سئو اینست که به طور مرتب مشتری را از وضعیت سایت خود مطلع می کند و برای شما در مدت زمان مشخص گزارش کار میفرستد. بهترین مدت زمان ارسال گزارش به مشتری معمولا ماهانه است ولی بعضی از شرکت های فعال تر ممکن است به طور هفتگی نیز گزارش خود را ارسال کنند.

اولین کاری که شما بعد از عقد قرارداد سئو باید انجام دهید، اینست که اطلاعات کاربری و پسورد های مورد نیاز تیم سئو را در اختیارشان قرار دهید. پس این هم یک نکته بسیار مهم دیگر است که باید فرد یا تیمی را برای سئوی سایت خود استخدام کنید که قابل اعتماد و امانت دار اطلاعات سایت شما باشند و از این اطلاعات سوء استفاده نکنند.

از طرفی همانطور که در تیتر بالا نوشتم، باید از سئوکار خود سوال کنید : آیا نیاز است که اطلاعات سایت را در اختیارتان قرار دهیم ؟ 

  • سئوکار آماتور به شما پاسخ میدهد : “نه نیازی به اطلاعات سایت شما نداریم و با تبلیغات دیگران را به سایت شما می آوریم”
  • سئوکار حرفه ای به شما پاسخ می دهد : “بله حتما باید اطلاعات خود را در اختیار تیم قرار دهید تا ساختار اصلی سایت بررسی شود”

نکته ای که در این قسمت بایدتوجه کنید اینست که سئوکار آماتور بیشتر تلاش خود را برروی سئوی OFF-PAGE میگذارد (که البته بخش مهمی در سئو است و نباید آن را نادیده گرفت) ولی آنچه که باید در نظر گرفت اینست که سئوی ON-PAGE بسیار مهم تر است، مخصوصا در شروع کار.

حتما از سئوکار خود درخواست ارسال گزارش ماهانه یا هفتگی کنید و در جریان کار ایشان قرار بگیرید. (البته فرق بین “دخالت کردن و ایجاد مزاحمت در کار سئوکار و تیم سئو” را با “در جریان پیشرفت سایت قرار گرفتن” قاطی نکنید!)
اگر مشکلی در سایت پیش آمده و یا مدت طولانی ای است که در سایت خود پیشرفتی مشاهده نمیکنید، حتما باید از مسئول سئو دلیل را جویا شوید.

معمولا قسمتی از گزارشی که باید برای شما ارسال شود شامل این اطلاعاتی میشود که در تصویر زیر میبینید:

گزارش سئو به مشتری

گزارش سئو به مشتری

اگر احساس میکنید که مسئول سئو از جواب دادن به شما طفره می رود و یا از ارسال گزارش کار خودداری میکند، بدانید که یک جای کار میلنگد. ترجیح بر اینست که بدون تعارف، قرارداد را لغو و تیم یا فرد دیگری را برای سئوی سایت خود استخدام کنید تا وقتتان تلف نشود.

دلیل اینکه میگویم قرار داد را لغو کنید اینست که فقط کافی است از خود بپرسید: چرا این فرد یا این تیم باید انقدر بی مسئولیت باشد و مرا از حق قانونی خودم که در جریان قرار گرفتن گزارش کار خودم است محروم کنند و من را بی اطلاع از وضعیت سایت خود بگذارند. در این حالت است که به احتمال زیاد شما با یک سایت نصفه کاره و یا حتی بدتر، آسیب خورده از نظر سئو مواجه خواهید شد که هیچکس مسئولیت این آسیب را به گردن نمیگیرد.

پس باز هم تاکید میکنم : یک سئوکار خوب و قابل اعتماد، کسی است که شما را در جریان پیشرفت یا پسرفت سایتتان قرار دهد و برای شما گزارش کار ارسال کند.

۳- آیا میتوانید اطلاعات مشتریان سابق خود را برای اطمینان از نتیجه در اختیارم بگذارید تا با ایشان تماس بگیرم ؟

استخدام یک سئوکار مثل خرید کردن از یک فروشگاه خاص است. شما باید بدانید چه کسانی مشتری این فروشگاه بوده اند و نظرشان درباره خدمات آن ها چیست ؟

البته منظورم این نیست که از شرکت سئو و سئوکار خود بخواهید تا تمام اطلاعات مشتریان خود را در اختیار شما قرار دهد، ولی معمولا بهتر است سئوکار شما توانسته باشد برای ۲ یا ۳ شرکت معتبر یک سئوی خوب و موفق انجام داده باشد.

برای شرکت های تازه تاسیس خدمات سئو نیز اگر میخواهید عملکرد آن ها را بدانید، فقط کافی است به آدرس سایت ایشان مراجعه کنید و بررسی کنید که در کجای نتایج گوگل قرار دارند. اگر در صفحه اول گوگل بودند قابل اعتمادند و دلیل آن هم اینست که توانسته اند در جنگ گلادیاتورهای این حرفه، رقیبان زیادی را کنار بزنند و در صفحه اول گوگل قرار بگیرند.

اگر سئوکار شما ادعا کرد که مثلا در طول ۱ ماه (یا بعضاً مشاهده شده که ادعا میکنند در طول ۱ هفته!!!!) توانسته سایت مشتری خود را با اصول سئو به سطر اول گوگل آورد نیز باید این هشدار را جدی بگیرید که او اینکاره نیست و به احتمال زیاد جزو متقلبین سئو است ! از طرف دیگر هم اگر سئوکار شما ادعا کرد که پروسه سئوی سایت شما بیشتر از ۱ سال طول میکشد، باز هم این را به عنوان زنگ خطری برای سایت خود به حساب بیاورید چون مشخص است که او کاملا به اصول سئو مسلط نیست و دارد برای خود زمان بیشتری میخرد و سایت شما را به عنوان تمرین زیر دست خود نگه داشته است.

آنالیز ترافیک طبیعی در گوگل آنالیتیکز

آنالیز ترافیک طبیعی سایت در گوگل آنالیتیکز

به خاطر داشته باشید که یک سئوی خوب و استخدام یک سئوکار حرفه ای، در حکم طلا برای شرکت شماست و یک سرمایه گذاری با ارزش به حساب می آید. پس قبل از استخدام سئوکار برای سایت، وقت بگذارید و به خوبی تحقیق کنید.

۴- آیا از آپدیت های جدید گوگل و الگوریتم های آن اطلاع دارید ؟

اطلاع از آخرین تغییرات گوگل نقش حیاتی در سئوی بلند مدت سایت شما دارد.

گوگل به طور متوسط هر سال ۵۰۰ آپدیت جدید برای الگوریتم های خود در نظر میگیرد! و همه این زحمات را میکشد تا ما بتوانیم جستجوی بهتری را در گوگل تجربه کنیم.

هر موتور جستجو یک قوانین خاصی را برای کاربرانش وضع میکند و اگر این قوانین شکسته شود و یا قصد تقلب در آن ها صورت بگیرد، مطمئنا صاحبان آن موتور جستجو خوشحال نخواهند شد !!! به همین دلیل هم موتورهای جستجو مرتبا در حال تغییر استراتژی های خود و قوانین سرچ هستند.

سایت هایی که از این قوانین تخطی میکنند جریمه می شوند و اصطلاحا به out میروند ! الگوریتم های مختلف مخصوص زیر نظر گرفتن یک قسمتی از سئوی هر سایت هستند. به عنوان مثال “الگوریتم پاندا” تقلب هایی که در سئوی On-Page سایت ها انجام می شود را تحت کنترل دارد در حالیکه “الگوریتم پنگوئن” تقلب های سئوی Off-Page را کنترل می کند.

یکی از نشانه های اینکه شما از نظر یک موتور جستجو متقلب شناخته شده اید کاهش ترافیک سایت است که در زیر شکل آن را میتوانید ببینید :

نمودار آنالیز الگوریتم پاندا

نمودار آنالیز الگوریتم پاندا

بزرگترین مشکل شما این است که بعد از اینکه موتور جستجو شما را متقلب شناسایی کند، باید ماه ها و حتی گاهی سال ها وقت صرف کنید تا مجددا سایت شما (با توجه به مهارت سئوکار) دوباره به عرصه رقابت برگردد و در موتورهای جستجو نمایش داده شود (باید بتوانید خطاهای پنالتی را جبران و اصلاح کنید).

۵- از چه ابزاری برای سئو استفاده میکنید ؟

خیلی از مردم تصور می کنند که هرکس از ابزار سئو استفاده کند جزو “سئوی کلاه سیاه” به حساب می آید. این همه ماجرا نیست !

وقتی بحث سر سئو باشد، “ابزار” می تواند یک طیف بسیار گسترده از اپلیکیشن ها را شامل شود.

یک ابزار خوب می تواند در مدت زمان کوتاهی بسیاری از اطلاعات خوب و بد سایت را نمایش دهد و باعث صرفه جویی مفید در زمان و هزینه شود.

در زیر انواع مختلف “ابزار سئو” را معرفی میکنم:

  • ابزار گزارش کار (Reporting Tools) – با اینکه می توان گزارش نویسی را به طور دستی انجام داد، ولی فرض کنید چقدر آسان تر می شود اگر اپلیکیشنی داشته باشیم که تمام این گزارش را برای ما به طور اتوماتیک نشان دهد و فقط ما نتیجه گزارشات آن را بخوانیم ! کاری که شما باید بکنید اینست که مطمئن شوید سئوکار شما از یک ابزار مناسب برای دریافت گزارش سایت شما استفاده کند.
  • ابزار ساخت لینک (Link Building Tools) – این ابزار برای شما به طور اتوماتیک صدها یا حتی هزاران لینک فقط با یک کلیک میسازند که هرکدام میتوانند حتی پروکسی مخصوص به خود را داشته باشند. (هیچوقت این ابزار را استفاده نکنید…هیچوقت هیچوقت هیچوقت !)
  • ابزار فنی سئو (Technical SEO tools) – ابزار فنی سئو به عنوان مثال Screaming Frog، مخصوص سایت های بزرگی است که صفحات زیاد و محتوای زیادی دارند و بررسی مشکلات فنی آن ها به طور دستی بسیار وقت گیر است. سئوکار شما با استفاده از این ابزار می تواند مشکلات سایت را با چند کلیک پیدا کند و آن ها را بسته به تجربه اش رفع کند.
  • ابزار تحقیقات (Research Tools) – شاید بهترین ابزار از این سری از ابزار سئو، BuzzStream باشد که میتواند در عرض چند دقیقه اطلاعات بسیار زیادی را از کاربران زیادی نمایش دهد. این نوع ابزار در حالت کلی چشم انداز مناسبی از سایت را ارائه میدهد و همچنین می تواند در جستجوی کلمات کلیدی مناسب نیز به کار رود. راهنمای مشتریان سئو

بعضی از این ابزارها واقعا مفید هستند و خدمت زیادی برای سئوی سایت شما انجام میدهند و بعضی دیگر نه تنها مفید نیستند بلکه زودتر از اینکه فکرشو بکنید شما را به پنالتی گوگل شوت میکنند مثل ابزار ساخت لینک . (آیا اشاره کردم که از ابزار ساخت لینک اسفاده نکنید؟! آره ؟! پس استفاده نکنید !!!)

اگر شرکت سئو و سئوکار شما به ابزاری مثل Xrumer، SE Nuke و یا Bookmarking Demon اشاره کرد، فورا محل را ترک کنید ! چون این سئوکار سایت شما را نابود میکند و باید دوباره از اول یک سایت دیگر با یک دامنه جدید دیگر بگیرید. ( باور کنید اصلا ارزش ریسک کردن را ندارد !)

ابزار مفید دیگری که می تواند استفاده بد نیز داشته باشد، ابزار Scrapebox است که در کلاس های آموزشی، استفاده درست آن را به دانشجویان یاد خواهم داد. اگر سئوکار شما اشاره کرد که از Scrapebox استفاده میکند، حتما از او بپرسید که چگونه این ابزار را مورد استفاده قرار میدهد ؟

۶- سئو را چگونه انجام میدهید؟

انواع عملکرد در سئو را در ابتدای همین مقاله معرفی کردم و توضیح دادم. از سئوکار خود بپرسید که جزو کدام دسته است ؟

سئوی حرفه ای شامل جنبه های مختلفی می شود که ریز به ریز آن برای موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) مهم است. بررسی صفحاتی که خزنده های گوگل میروند، برطرف کردن صفحات دارای خطای ۴۰۴، آدرس دهی و redirect صحیح url های صفحات و صدها ریزه کاری دیگر، همه نشانه این است که سئوکار شما (چه تیم باشند و چه مستقل کار کند) حرفه ای است و به اصول سئو مسلط است.

نقش بخش های مختلف سئو

نقش بخش های مختلف سئو

۷- آیا تضمین میکنید که سایت من در اولین نتیجه گوگل قرار بگیرد ؟

این سوال راحت ترین روش برای شناسایی سئوکار واقعی از سئوکار کلاهبردار است!

بسیاری از سئوکاران ناشی برای خوشحال کردن شما، تضمین صد در صد میدهند که شما را ۱# در گوگل کنند. ولی این تضمین دروغی بیش نیست. اگر میخواهید بدانید که چرا یک سئوکار حرفه ای هرگز به شما تضمین صد در صد نمیدهد، به ادامه مقاله توجه کنید …

با توجه به اینکه قصد دشمن تراشی برای خودم و سایتم ندارم، در شکل زیر برای شما با مثال چند نمونه از پیشنهادهایی که با ایمیل یا در نتایج گوگل به منظور کلاه برداری و سوء استفاده از مشتریان سئو می شود، اشاره میکنم :

نمونه ایمیل های اسپم در سئو

نمونه ایمیل های اسپم در سئو

این جمله را بخاطر داشته باشید: “هیچکس نمی تواند به شما تضمین رنک #۱ در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر را در یک زمان مشخص بدهد.”

دلیل این امر هم مواردی است که در ادامه آورده ام:

  • هیچکسی الگوریتم های گوگل را دقیق نمی شناسد و کارکرد دقیق آن را نمی داند – درآمد گوگل در ۳ ماه آخر سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۱۷٫۳ بیلیون دلار آمریکا گزارش شد و طبق آخرین آمار بیشتر از ۸۰ درصد این درآمد مربوط به موتور جستجوی آن بود. تا جایی که من میدانم، اطلاعات بسیار اساسی الگوریتم های گوگل، فقط بین بعضی از برنامه نویسان اصلی آن میماند و بسیار محافظت شده است. اگر کسی ادعا کرد که دقیقا میداند الگوریتم گوگل چگونه کار میکند، دروغ میگوید. شک نکنید!
  • هیچکس دقیقا نمی داند الگوریتم گوگل چگونه و چه وقت تغییر می کند – همانطور که قبلا گفتم، گوگل (با توجه به گفته خودش!) هرروز چیز جدیدی را به الگوریتم خود اضافه میکند و یا تغییری در الگوریتم های فعلی خود میدهد. اگر کسی ادعا میکند که دقیقا طرز کار الگوریتم گوگل را میداند، حرفش را باور نکنید مگر اینکه کارمند گوگل باشد. افرادی که در حوزه سئو کار میکنند، فقط میتوانند تغییرات را پیش بینی کنند ولی نمی توانند به طور قطع نظری در این باره بدهند.
  • پنالتی گوگل برنامه ریزی شده نیست – به پنالتی رفتن سایت شما در گوگل، ناگهانی رخ میدهد که ممکن است در نتیجه تخطی از الگوریتم های گوگل و به طور اتوماتیک باشد (مثل اصولی که در پاندا و پنگوئن ذکر شده) و یا میتواند به طور دستی و توسط کارمندان نظارتی گوگل رخ دهد. گوگل هیچوقت و هیچ کجا اشاره نکرده است که دلیل اصلی پنالتی رفتن سایت های مختلف چیست و فقط اطلاعاتی کلی از بعضی از جرائمی که می تواند سایت شما را به پنالتی ببرد ارائه کرده است. پس اگر کسی به شما اطمینان میدهد که سایت شما را از پنالتی رفتن حفظ می کند یا سایت شما را از پنالتی در می آورد به حرفه ای بودنش شک کنید !
  • تنها تضمینی که در سئو می توانید باور کنید این است : سئوکار حرفه ای از شما میخواهد تا کلمه کلیدی که مد نظر شما است و می خواهید از آن طریق مشتریان و کاربران را به سایت خود جذب کنید، از شما می پرسد و بعد از بررسی، اگر کلمه کلیدی کم رقابتی را انتخاب کرده باشید، آن گاه می تواند به طور تقریبی زمانی را به شما اعلام کند و تضمین دهد که می تواند سایت را با آن کلمه کلیدی خاص، به صفحه اول گوگل برساند ( و یا گاهی رنک #۱ گوگل کند)

۸- چگونه گزارش کار خود را برای ما ارسال می کنید و این گزارش چه شکلی است ؟

چند خط بالاتر راجع به ارسال گزارش کلی سئوی سایت توسط شرکت های سئو صحبت کردم، ولی علاوه بر این نوع گزارش باید گزارشی از فعالیت ها و نتایج آن ها نیز برای شما ارسال شود. خود من برای مشتریانم از این نوع گزارش استفاده میکنم و آن را به صورت ماهانه برای مشتریان خود ارسال می کنم:

گزارش ماهانه سئو برای مشتری

گزارش ماهانه سئو برای مشتریان

پس باید یک گزارش وضعیت استاندارد از سایت خود نیز به طور ماهانه دریافت کنید. اگر شرکت سئو و سئوکار شما از ارسال گزارش استاندارد به شما طفره می رود، فورا از ادامه کار با آن ها صرف نظر کنید.

یک گزارش سئوی استاندارد، باید شامل موارد زیر باشد :

  • خلاصه فعالیت ها – این گزارش باید شامل اطلاعاتی نظیر صفحاتی که سئوی آن ها کامل شده، محتوایی که در صفحات گذاشته شده، لینک هایی که تصحیح شده و حتی لینک های ورودی و خروجی سایت شما.
  • گزارش ترافیک سایت – یکی از دلایل مهم سئوی سایت، افزایش ترافیک و جذب کاربران است. پس یک گزارش استاندارد باید شامل ترافیکی از کاربران باشد که به سایت شما آمده اند و باید این گزارش بررسی شود تا ترافیک سایت به صورت ماهانه یا حتی سالانه مقایسه کند.
  • رنک سایت – در مواردی که شما یک کلمه کلیدی اصلی را برای سایت خود انتخاب میکنید و از سئوکار خود انتظار دارید تا آن را در رتبه های بالای موتور جستجو قرار دهد، باید یک گزارش هم از افزایش رنکینگ کلمه مورد نظر دریافت کنید.
  • تغییرات سایت – مهم ترین بخش یک گزارش این قسمت است. در گزارش باید ذکر شود که چند کاربر مخصوصا از سمت گوگل سایت شما را دیدند و چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کردند. این قسمت دقیقا مشخص میکند که سرمایه گذاری شما در بخش سئوی سایت شما نتیجه داده است یا نه.

این گزارشات برای شناسایی یک سئوی خوب یا بد نیست، چون ممکن است همیشه اطلاعات این گزارش ها صعودی نباشد و باعث شود شما به سئوکار خود شک کنید. ولی این گزارش به شما اطمینان می دهد که تیم سئو و سئوکار شما دارد بر روی سئوی سایت شما کار میکند و قصد کلاه برداری و پیچاندن شما را ندارد ! در نتیجه شما می توانید اعتماد بیشتری به افرادی که برای شما گزارش کار میفرستند داشته باشید.

می توانید فایل نمونه گزارش سئو که توسط تیم هیواوب برای شما مشتریان عزیز، در هر ماه ارسال می شود را در لینک زیر مشاهده کنید :

نمونه فایل گزارش سئو

۹- قیمت گذاری خدمات شما چگونه است ؟

شرکت های مختلف سئو از متدهای مختلفی برای قیمت گذاری خدماتشان استفاده می کنند.

این امر بسیار مهم است که قیمتی که به شما گفته شده است با عقل سلیم جور در بیاید و روش کار به صورتی انجام شود که با بودجه شما جور در بیاید.

همانطور که قبلا اشاره کردم، هر شرکت و تیم سئو استراتژی خاص خود را دارد و از راه های مختلفی سئوی سایت را انجام میدهد. پس طبیعی است که هزینه های آن ها با هم تفاوت داشته باشد. در لینک زیر میتوانید تعرفه سئوی سایت را که توسط تیم هیواوب انجام می شود، برآورد کنید :

قیمت گذاری خدمات در سئو می تواند به صورت ساعتی، هفتگی، ماهانه و یا پروژه ای حساب شود و این قیمت برای سئو کاران حرفه ای می تواند  از ساعتی ۵۰ هزار تومان تا پروژه ای ۱۰ میلیون تومان به بالا محاسبه شود.

حتما قیمت گذاری و هزینه سئوی سایت را از تیم سئوی خود و چگونگی پرداخت هزینه را از سئوکار سایت خود بپرسید. بعضی سئوکاران تمام هزینه را یک جا دریافت میکنند و یا گاهی بخشی از آن را در ابتدای کار و بخشی از آن را به صورت ماهانه و یا در پایان کار بعد از اتمام پروژه دریافت میکنند. به هر حال پیشنهاد اکید من به شما این است که سئو را به عنوان یک سرمایه گذاری جدی تلقی کنید و از خساست و ریسک های بی مورد در این سرمایه گذاری بپرهیزید. چرا که خسارت اصلی به خود شما وارد خواهد شد.

۱۰- چگونه با شما در ارتباط باشیم ؟

سئو با توجه به استراتژی های خاص خود، نیاز به پیگیری از طریق تلفنی و حضوری ندارد و همانطور که قبلا گفتم، شرکت های سئو و تیم های سئو گزارش کار را برای مشتری ارسال میکنند تا از تماس ها و رفت و آمدهای بی مورد جلوگیری شود.

با این حال شما همیشه باید آدرس و تلفن ضروری سئوکار و تیم سئویی که استخدام کرده اید داشته باشید و در مواقعی که یک جای کار میلنگد با آن ها تماس بگیرید و علت را جویا شوید.

اگر به دلایل توجیه ناپذیر و نامشخص، در مدت زمان طولانی نتوانستید با سئوکار خود ارتباط برقرار کنید و او از پاسخگویی به تماس شما طفره می رود، ادامه همکاری با او را متوقف کنید و مبلغ پرداختی خود را از او پس بگیرید.

۱۱- بازاریابی های مرتبط با سایت ما را چگونه انجام میدهید ؟

سئو جزو بازاریابی اینترنتی است و از آن جدا نیست. به همین دلیل بسیاری از شرکت های سئو، خود را با عنوان بازاریاب دیجیتالی (Digital Marketing)  و یا بازاریاب داخلی (Inbound Marketing) نیز معرفی میکنند.

با اینکه گفتم این دو از هم جدا نیستند، ولی لازم دانستم تعریف مختصری برای روشن شدن قضیه ارائه بدم :

  • بازاریابی داخلی – تولید محتوای مناسب برای جذب لینک های مختلف به سایت که باعث افزایش ترافیک سایت و افزایش بازدیدکنندگان سایت می شود.
  • بازاریابی دیجیتالی – شامل تمامی قسمت های یک بازاریابی برخط (از جمله بازاریابی داخلی) می شود که افراد در این دسته، علاوه بر بازاریابی داخلی، به مفاهیمی از قبیل : ایمیل مارکتینگ، PPC، سئو و سایر خدماتی از این دست که مرتبط با بازاریابی آنلاین می شود، مسلط هستند.

پس اگر دنبال یک شرکت سئو هستید، از کنار شرکت هایی که خود را با برندهای بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ معرفی میکنند، به سادگی نگذرید. آن ها به احتمال زیاد، متخصص سئو نیز در تیم خود دارند و در کنار سئوی سایت، میتوانند خدمات دیگری را در دنیای دیجیتال به شما ارائه دهند.

۱۲- اگر قرارداد را در حین کار لغو کنیم، چه اتفاقی میفتد ؟

عقد قرارداد سئو، یک حق قانونی برای مشتریان سئو است و از آنها در برابر کلاهبرداران محافظت میکند. بسیار مهم است که با شرکت سئو و سئوکاری که استخدام کرده اید قرارداد ببندید و بدانید که خود را درگیر چه تعهداتی کرده اید.

بیشتر سئوکاران آماتور، یا قراردادی وضع نمیکنند و یا تعهد میدهند که در حداقل زمان ممکن کار سئوی سایت شما را به اتمام میرسانند و احتیاجی به قرارداد نیست.

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، سئو یک پروسه دقیق و طولانی است و به راحتی نمی توان زمان خاصی را برای اتمام کار مشخص کرد. با این حال اگر در طول پروژه به هر دلیلی نتوانستید کار را با سئوکار خود ادامه دهید، باید بتوانید طبق قرارداد مبلغ خود را پس بگیرید و یا اگر نمی توانید هزینه را پرداخت کنید، قرارداد را لغو کنید و ضرر و زیانی که به تیم وارد کرده اید طبق قرارداد بپردازید.

بعضی از سئوکاران به شما مدت زمانی را پیشنهاد میکنند که کار را به اتمام برسانند و اگر نتوانستند از عهده این تعهد بر بیایند، باید مبلغ را به شما بازگردانند و وقت شما را تلف نکنند.

پس حتما سراغ کسانی بروید که فعالیتشان شامل عقد قرارداد سئو باشد تا بتوانید از حق خود دفاع کنید و سرتان کلاه نرود. اگر در طول انجام پروژه کم کاری و یا فعالیت های مشکوک مشاهده کردید، قرارداد را لغو و مبلغ خود را پس بگیرید و سراغ سئوکار دیگری بروید.

۱۳٫ آیا تا به حال به سایت هایی که به پنالتی گوگل رفته اند، برخورد کرده اید؟ اگر بله، چگونه این مشکل را حل کرده اید و آن ها را از پنالتی بیرون آورده اید؟

خارج کردن سایت از پنالتی گوگل تا چند سال قبل جزو فعالیت های سئو نبود ولی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته به گفته گوگل، از این به بعد به جای اینکه با سایت های متخلف برخورد شود و آن ها را به پنالتی ببرد (مثل تولید بک لینک های نامربوط و بی ارزش)، لینک ها و بک لینک های آن ها را بی ارزش تشخیص میدهد و آن ها را در آخر لیست جستجو قرار میدهد تا زمانیکه سایت و لینک های داخل آن را اصلاح کنند. در الگوریتم پنگوئن، گوگل تاکتیک هایی را وارد کرد تا سایت هایی که به اصطلاح اسپم می شوند و بک لینک های بی ارزش و بی کیفیت تولید و یا خریداری میکنند، از صحنه رقابت سئو حذف می شوند و به انتهای لیست شوت می شوند.

در لینک زیر، خود گوگل به چند نمونه از سایت هایی که اسپم شناخته می شوند و به پنالتی میروند اشاره کرده است:

penalizing sites

در تصویر زیر هم میتوانید دلایل اسپم شدن یک سایت را مشاهده کنید :

چرا یک سایت اسپم می شود یا به پنالتی گوگل می رود

چرا یک سایت اسپم می شود یا به پنالتی گوگل می رود

واقعیت این است که اگر سایتی به پنالتی برود، ریکاوری کردن آن کار آسانی نخواهد بود. بنابراین همانطور که میدانید، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است !

۱۴- آیا استراتژی های شما با جدیدترین تغییرات گوگل بروزرسانی می شود؟

همانطور که قبلا گفتم، گوگل هر سال حداقل ۵۰۰ تغییر را در الگوریتم خود اعمال می کند. البته همه آن ها قابل توجه نیستند و بعضی از آن تغییرات به منظور اصلاح کردن کدهای الگوریتم و روش کار است که شاید خیلی به سئویی که ما انجام میدهیم مربوط نباشد و بازخورد قابل توجهی در سایت ما اعمال نکند.

یک سئوکار حرفه ای باید بعضی از این تغییرات را به خوبی بشناسد و همگام با آن ها اطلاعات و استراتژی های خود را آپدیت کند.

برای اینکه بدانید آخرین تغییرات چه هستند به لینک زیر که در سایت قرار دادم مراجعه کنید و از سئوکار خود سوالاتی را پیرامون این تغییرات بپرسید و آن را با محتوای این صفحات تطبیق بدهید تا به درستی گفته های آن ها پی ببرید :

این بخش ها، کمک بسیار زیادی، هم در بالا بردن دانش عمومی خودتان در حوزه سئو و هم شناسایی سئوکار آماتور از حرفه ای، به شما میکند.

سئوکاران حرفه ای میدانند که اگر از این تغییرات عقب بمانند، حرفه خود را از دست میدهند. به همین دلیل، یک سئوکار خوب معمولا وقت زیادی را در طول روز به مطالعه در این زمینه اختصاص میدهد و میتوانید رد او را در شبکه های اجتماعی و انجمن های مرتبط با این رشته، به صورت فعال پیگیری کنید.

سئوکار شما نیاز نیست که زمان دقیق تغییرات را به شما بگوید و شما هم مثلا از او نپرسید که چه روزی و چه ساعتی و چه دقیقه ای گوگل فلان تغییر را در الگوریتم خود داده است ؟! فقط کافی است که او بتواند به شما در مورد آخرین تغییرات یک توضیح کلی دهد.

۱۵- چگونه تیم شما استراتژی های خود را با کسب و کار ما تطبیق می دهد ؟

طبق تجربه خودم، صاحبان کسب و کارهای کوچک و متفرقه، معمولا در مورد اعتماد به سئو و قبول آن به عنوان یک سرمایه گذاری مهم در زمینه پیشرفت کسب و کارشان، مردد هستند و نمیدانند که میتوانند به یک تیم سئو برای پیشرفتشان اعتماد کنند یا نه ؟

اگر دارید این مطلب را میخوانید، میدانید که اشتباه نمیکنم ! احتمالا خود شما هم جزو این دسته هستید و البته حق دارید ! بعضی از استراتژی ها و تکنیک های سئو ممکن است برای هر کسب و کاری جواب ندهد. مخصوصا که رقبای آن کسب و کار بیش از حد معمول باشند.

آن چه که باید در نظر داشته باشید، اگر سئوکار شما حرفه ای باشد، میداند که چطور استراتژی های خاصی را برای پیشرفت کسب و کار شما استفاده کند و نتیجه مثبت از آن بگیرد و زمانی که شما در اینباره از ایشان سوال کنید، باید بتواند به نگرانی های شما جهت درست بدهد و شما را قانع کند که که میتواند به ترفیع کسب و کار شما کمک کند.

۱۶- چگونه به ما اطمینان میدهید که کارتان نتیجه میدهد ؟

بسیار طبیعی است که اگر ببینید در مدت زمانی که فکرش را میکرده اید، نتیجه دلخواهتان را از سمت تیم سئو و سئوکار خود دریافت نکرده اید، احساس ناامیدی کنید.

هر چه بیشتر در این زمینه شفاف سازی انجام دهید و به تیم سئو و سئوکار خود بگویید که از ایشان چه انتظاری در طول پروژه دارید، کمتر مأیوس خواهید شد چرا که تیم به شما در همان ابتدای پروژه میگوید که میتواند انتظارات شما را برآورده کند یا نه. به این ترتیب شما گزینه های دیگری نیز خواهید داشت و می توانید بهتر تصمیم بگیرید.

باز هم تاکید میکنم، سئوی سایت را نمی توان تضمین کرد و نمی شود صد در صد به یک مشتری تضمین داد که سایتش در صفحه اول و در سطر اول گوگل در یک مدت زمان مشخص قرار میگیرد.

با این حال اگر توقع دارید که در مدت زمان معین به مقصود خود برسید، حتما این مسئله را با سئوکار خود مطرح کنید و اگر سئوکار ادعا کرد که میتواند این توقع شما را بر آورده کند، این گزاره را حتما در قرارداد ذکر کنید.

شفاف سازی هایی که میتوانید انجام دهید معمولا شامل این دسته از سوالات می شود :

  • آیا میتوانید تعداد x% کاربر را در مدت y ماه به ما تضمین دهید ؟
  • آیا میتوانید x% پیشرفت را در مدت زمان خاصی در نتایج جستجوی گوگل به ما تضمین دهید ؟
  • آیا میتوانید کلمه کلیدی خاصی را در مدت زمان y ماه، به صفحه اول گوگل برسانید؟ یا حتی جزو ۵ رتبه اول؟ رتبه ۱ چطور؟

پاسخ این سوالات را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید. مهم اینست که با گرفتن پاسخ از این سوالات میتوانید موفقیت خود را تخمین بزنید و بدانید که آیا دارید روی سئوکار درستی سرمایه گذاری می کنید و سایت شما در دستان درستی قرار گرفته است یا نه.

درست کردن لینک های شکسته در سئو

درست کردن لینک های شکسته در سئو

۱۷- برتری شما نسبت به سئوکاران دیگر چیست ؟ چرا شما را انتخاب کنیم ؟

این سوال شاید پاسخ درست و مشخصی نداشته باشد !

اما شاید چراغ قرمزهایی را برای شما مشخص کند تا بهتر تصمیم بگیرید. مثلا ممکن است پاسخ به سوال شما این موارد باشد :

  • ما از جاهای دیگر ارزان تریم
  • ما میتوانیم بک لینک های بیشتری نسبت به دیگران تولید کنیم (دقت کنید: بیشتر، نه باکیفیت تر!)
  • ما میتوانیم زودتر از دیگران شما را به نتیجه ای که انتظار دارید برسانیم
  • نمیدونیم چرا !!!

اگر این پاسخ ها را شنیدید، احتیاط کنید.

قبلا هم گفتم، یک سئوی خوب و با کیفیت “ارزان” نخواهد بود. چرا ؟ چون یک سئوی خوب به راستی هزینه بر است. افراد تیم وقت بیشتری روی آن میگذارند و هزینه های زیادی از قبیل تبلیغات اینترنتی، هزینه های SEM، هزینه هایی که گاهی نیاز است به گوگل پرداخت شود، هزینه هایی که باید برای خرید بک لینک های عالی با رنک بالا تقبل شود و … همه این ها هزینه زیادی را میطلبد.

به همین دلیل است که میگویم، سئو یک سرمایه گذاری طولانی مدت است. اگر کمتر هزینه میکنید، در واقع دارید خودتان را گول میزنید و اسیر بازی های ذهنی سئوکاران آماتور و کلاهبرداران در حوزه سئو شده اید.

از طرفی سئو را نمی توان زودتر یا دیرتر تمام کرد ! نتیجه گرفتن از سئو وقت گیر است و احتیاج به بررسی های زیادی دارد.

اگر سئوکار از شما میخواهد که ریسک پذیر باشید و هزینه هر بک لینکی که گیرتان آمد را بپردازید و یا میانبرهایی را با جسارت زیاد به شما پیشنهاد کرد، بهترین کار رفتن سراغ یک سئوکار دیگر است. چون یک سئوکار حرفه ای هرگز روی سرمایه شما ریسک نمیکند تا با خرید لینک های بی کیفیت و بی ارزش، کسب و کار شما و اعتبار خودش را به خطر بیندازد.

به خاطر داشته باشید، اگر جوابی که از این سوال گرفتید قانع کننده بود، تیر آخر را هم بزنید و به سراغ مشتریان قبلی سئوکار یا شرکت سئوی مورد نظر بروید و اگر میتوانید با آن ها تماس بگیرید و روند کار را از ایشان جویا شوید تا شما را در تصمیم گیری بهتر یاری کنند.


نتیجه گیری

به خاطر داشته باشید، سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است. پس باید با توجه به میزان رقابت و محبوبیت سایتتان، چند ماه صبوری کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

به ۱۷ سوال بالا برگردید و آن ها را با دقت مطالعه کنید. به این طریق میتوانید سئوکاران واقعی را از غیر واقعی ها تشخیص دهید.

از پرسیدن این سوالات خجالت نکشید و روی سایت خود به راحتی ریسک نکنید. شاید سوالات وقت گیر و طولانی باشد، ولی باور کنید یک تیم سئوی خوب میتواند یکی از پایه های قدرت کسب و کار شما شود و شما با تکیه به آن ها می توانید افراد بیشتری را به سمت حرفه خود جذب کنید.

و در آخر اینکه اگر هر سوال دیگری برایتان پیش آمد و یا نکته ای را جا گذاشته ام، آن را به تلگرام من HengamV@ ارسال کنید.

با تشکر : هنگامه ولی زاده

 

سایر مقاله های سئو و بهینه سازی سایت


برچسب های این مقاله :

درباره نویسنده

هنگامه ولی زاده

مهندس IT و مدیر سایت هیوا وب هستم. نزدیک به 9 سال تجربه در کار طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا همچون جوملا و وردپرس دارم و نزدیک به 7 سال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت مطالعه و فعالیت کرده ام. در حال حاضر هم به طور مستقل و حرفه ای در این دو زمینه در سایت هیوا وب مشغول به کار هستم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید