مقالات آموزشی سئو

اهمیت ساختار سایت در سئو و بهینه سازی

ساختار سایت، وبلاگ یا حتی فروشگاه های اینترنتی اهمیت بسیار ویژه ای در سئوی سایت شما دارد و همچنین تجربه یک ترافیک کاربری خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. سایت باید برای کاربر جالب به نظر بیاید و این امر را بارها در مقاله های قبلی تاکید کردم. کاربر دوست دارد در سایتی که قرار میگیرد، به راحتی مطالب خود را پیدا کند، سرعت سایت با سرعت اینترنتش مطابقت داشته باشد و به سرعت به امکانات سایت دسترسی داشته باشد. یک سایت خوب باید بتواند مشتریان و کاربران جدیدی جذب کند، کاربران با علاقه به خبرنامه آن سایت بپیوندند، امکانات فروش راحتی داشته باشد، تبلیغات آن به اندازه ای باشد که مزاحم کاربر نشود و خلاصه اینکه اطلاعات را به بهترین شکل به کاربر منتقل کند.ساختار سایت در سئو.

ساختار سایت در سئو و مراحل مهم در سئو

 

گرچه ظاهر وب سایت و عجیب و غریب بودن آن بنظر بسیار جذاب است، ولی باید در نظر گرفت که کاربران بیشتر به سمت سایت هایی می روند که سادگی و دسترسی به صفحاتش بدون سردرگمی باشد. سایت رقبای سایتتان را خوب بررسی کنید. اکثر آن ها سایت هایی ساده و در عین حال SEO Friendly دارند، از طرفی کاربردی، قابل اعتماد و حرفه ای طراحی شده اند. و بهمین خاطر هم رنک بالایی را در موتورهای جستجو بدست آورده اند. پس اول طراحی سایت حرفه ای را در برنامه کسب و کارتان قرار دهید. سپس به دنبال جذب مخاطب از شبکه های اجتماعی محبوب (تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و توییتر) باشید.

در این نوشته قصد دارم تا با مثال های واقعی اهمیت بهینه بودن سایت را به شما نشان دهم. در ضمن فرض میکنم که شما از قبل وبسایت یا وبلاگ دارید و حالا میخواهید آن را سئو کنید. این راهنما برای همه پلتفرم ها (وردپرس، جوملا، دروپال، داتنتناک، جیمبو، یولا و …) کارآمد است و میتوانید متدها را روی سایت خود امتحان کنید.

ساختار سایت در سئو و یک سایت بهینه شده

چرا روی ساختار سایت تاکید میکنم ؟! چون سایت شما باید به صورتی باشد که کاربر بتواند در سریعترین زمان ممکن مطلب خود را پیدا کند، پس این هدف اصلی شماست. در کنار این هدف باید به همان اندازه به موتورهای جستجو و کراولر های آن اهمیت بدهید و سیگنال های مناسبی برای جذب آن ها بفرستید. سیگنال ها باید دقیقا به کراولر ها بگویند که سایت درباره چیست و ربات های گوگل را متقاعد کند که مطلبی که ایندکس شده کاملا مرتبط با موضوع سایت و از نظر کاربران سایت باکیفیت است.

 

صفحه اصلی سایت برای سئو باید چگونه باشد ؟

احتمالا صفحه اصلی سایت، مهمترین صفحه هر سایت است و در ساختار سایت در سئو اهمیت بالایی دارد. چه سایت شما وبلاگ باشد یا فروشگاه اینترنتی یا یک سایت سازمانی و … آن چه که اول به چشم می آید صفحه اصلی سایت شماست. این صفحه تمام چیزی کهکاربر باید بداند را به او نشان می دهد پس بهترین های سایت خود را در این صفحه قرار دهید و به زیبایی تزیین کنید ! در حالیکه طراحی صفحه اصلی سایت (رنگها، تصاویر، سایدبارها، قالب اصلی) به سلیقه صاحب آن بستگی دارد، با این حال باید عناصر نامبرده شده برای کاربر جذاب تر باشد تا صاحب سایت. در ادامه به بعضی از ویژگیهای یک صفحه اصلی با کیفیت اشاره میکنیم :

ساختار سایت در سئو و صفحه اصلی مناسب برای سئو

۱- لوگو و favicon 

سایت شما باید لوگو داشته باشد و این لوگو باید به صورتی طراحی شود که منحصربفرد باشد و کاربر با دیدن این لوگو بداند که با سایت شما طرف است. اگر شما نمی توانید خودتان لوگو طراحی کنید، حتما این کار را به دست افرادی که در این زمینه فعالیت دارند بسپارید تا برایتان طراحی کنند. اگر هم نه می توانید به سایت های طراحی لوگوی آنلاین مراجعه کنید و لوگوی خود را طراحی و دانلود کنید. (برای طراحی لوگو توسط ما اینجا کلیک کنید).این لوگو باید کاملا واضح باشد و اولین چیزی باشد که مخاطب بعد از ورود به سایت شما مشاهده کند. دقت کنید که این لوگو در بخش favicon (نمادک سایت در تب صفحات) هم قرار میگیرد، پس باید دید نسخه بسیار کوچک آن نیز برای کاربر قابل تشخیص است یا خیر.

۲- محتوای باکیفیت و کاربر پسند

این مورد برای ساختار سایت در سئو بسیار مهم است و بارها هم توسط گوگل تاکید شده است. بهترین محتواهای سایت را نشان کنید و سپس از صفحه اصلی سایت به آن ها لینک کنید. این صفحات و نوشته ها همان هایی باید باشند که می خواهید در گوگل رنک بالا داشته باشند. احتیاجی نیست که این پست ها را هم در وسط صفحه با فونت درشت و سایز ۴۰px قرار دهید. همین که در صفحه اول سایت حضور داشته باشند، به کراولرهای گوگل میفهمانند که این مطلب مهم است و باید به آن توجه خاصی شود. یادتان باشد که این پست حتما باید لینک فعال از صفحه اصلی سایت به محتوای موردنظر را داشته باشد و لینک آن به صورت # نباشد (یعنی به خود صفحه اصلی لینک نشود).

۳- مشخص کنید هدف اصلی سایت شما چیست و مخاطبانش چه کسانی هستند 

قبل از شروع به نوشتن محتوای سایت به این فکر کنید که سایت شما قرار است چه چیزی ارائه کند؟ اگر یک وبلاگ ساده دارید (مخصوصا اگر وبلاگ را جدیدا راه اندازی کرده اید) شاید هدف شما این باشد که افراد زیادی را به خبرنامه ها جذب کنید یا طرفداران فیسبوکتان را از طریق این سایت زیاد کنید. بسته به اینکه سلیقه شما چگونه است، و در کجای سایت چه چیزی را میخواهید قرار دهید، صفحه اصلی را کاربرپسند طراحی کنید.

در صفحه اصلی باید هرچیزی که کاربر نیاز دارد تا درباره سایت شما بداند، قرار داشته باشد و به صفحات مربوطه لینک شود. اگر شما یک فروشگاه کتاب دارید، نام کتاب ها باید به ترتیب و واضح در صفحه اول سایت آورده شوند و باقی کتاب ها با یک دکمه به صفحه کتاب های دیگر لینک شوند. نمونه واضح این مورد را میتوانید در عکس بالا مشاهده کنید.

۴- منوی اصلی

چه بالای لوگو و چه پایین لوگو و چه کنار سایت، منویی که میسازید باید یک منوی مختصر مفید و کامل از محتوای سایت شما باشد. هر منو(فهرست) نماینده محتوای کل و دسته بندی های خاص یک صفحه سایت است. پس دقت کنید که نام آن باید چه باشد و در کجای منو قرار بگیرد تا کاربر بتواند به راحتی صفحه مورد نظر خود را پیدا کند.

 

صفحه اصلی (خانه) داینامیک باشد یا استاتیک ؟

بسیاری از مشتریان ما این سوال را میپرسند که سایت داینامیک بهتر است یا استاتیک ؟ پیشنهاد من به مشتریان، معمولا طراحی سایتی است که هر دو عنصر استاتیک و داینامیک را در خود جا داده باشد. چرا که بخش استاتیک سایت میتواند بهترین مکان برای محتوا، خدمات و محصولات دسته بندی شده ثابت باشد که شما به مردم ارائه میکنید و باعث می شود در سرعت بارگزاری سایت صرفه جویی کنید.

از بخش داینامیک هم معمولا در صفحه اصلی برای نمایش جدیدترین پست ها، آخرین توییت کاربران یا محبوب ترین نوشته و نظرات کاربران در مورد نوشته های مختلف سایت در سایدبار استفاده کنید تا هم سایت جذاب تر بنظر برسد و هم دسترسی به مطالب برای کاربران راحت تر باشد.

به روز بودن صفحه اصلی و استفاده از خاصیت داینامیک برای این صفحه، چون مطالب جدید را در صفحه اول نمایش میدهد، کاربران را ترغیب میکند تا دوباره به سایت شما بازگردند و مطالب جدید را مطالعه کنند. و به اینصورت برای SEO-Friendly شدن سایت، حتما بخش داینامیکی در سایت تعبیه کنید که جدیدترین مطالب را در صفحه اصلی سایت نمایش دهد

 

صفحات و بخش های ضروری برای یک سایت با کیفیت بالا

۱- صفحه درباره ما

این صفحه از سایت که معمولا در هر سایتی مشاهده می شود، بیشتر برای جذب اعتماد مخاطبان و معرفی کلی از خدمات سایت، سال شروع کار، افراد تیم و تخصصشان، اهداف سایت و یا گاهی قوانین کار و تعهدات صاحبان سایت استفاده می شود.

۲- صفحه تماس با ما

مخاطب باید بتواندبه راحتی با شما تماس بگیرد و از شما خدماتتان را درخواست کند و یا حتی انتقادات و پیشنهادات خود را به گوش شما برساند. برای اینکار به یک صفحه ضروری دیگر به نام صفحه تماس احتیاج است که باید ضمن خوش آمد گویی به کاربر، شامل اطلاعات تماس از جمله شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس بخش فعال شبکه های اجتماعی و یک فرم تماس برای ارسال ایمیل داخلی به سایت برای برقراری ارتباط مستقیم با مدیر سایت باشد.

۳- بخش قوانین و مقررات

این بخش از سایت برای سایت های بزرگ مثل انجمن ها و یا سایت هایی که خدمات آنلاین ارائه میدهند ضروری است تا بتوان با تکیه به آن ها، از قبل با کاربر و یا مشتریان اتمام حجت کرد تا طبق قوانین خاص از سایت و یا محصولات و خدمات استفاده کنند. این بخش شما را تا حد بسیار زیادی از دردسرها و خواسته های غیر منطقی و تخلفات کاربران مصون میدارد. پس حتما در هنگام ثبت نام کاربران و ارائه خدمات به آن ها بخش قوانین و مقررات مخصوص به خود را تهیه و تنظیم کنید و در اختیار کاربر قرار دهید. همچنین باید به کاربر این اطمینان را بدهید که اطلاعاتی که در سایت شما ثبت شده، کاملا محرمانه است و از دسترس سایر کاربران محفوظ خواهد ماند.

۴- نقشه سایت HTML با فرمت xml.

نقشه سایت یکی از بخش های بسیار مهم در هر سایت است که مخصوصا برای گوگل و کراولرهای آن مناسب است تا راه خود را بهتر در بین صفحات و مطالب سایت باز کنند. یک نقشه سایت تمام سایت را بخش بندی میکند و دسته بندی ها، پستها، صفحات و حتی دیدگاه کاربران را در خود جای میدهد. یک نمونه از نقشه سایت را میتوانید در این لینک مشاهده کنید:
https://hevaweb.ir/sitemap_index.xml

ساختار URL و جهت یابی لینک ها

جهت یابی لینک ها

جهت یابی لینک ها به این معناست که کاربری که قبلا به سایت شما نیامده، اگر میخواهد برای اولین بار به صفحه ای دسترسی داشته باشد، باید بتواند فورا اطلاعات مورد نیازش را در سایت شما پیدا کند بدون اینکه گیج شود و یا url ها را حدس بزند ! پیشنهاد میکنم این جهت یابی ها را به اینصورت انجام دهید :

  • اطلاعات مربوط به هم را در گروهی دسته بندی کنید و هر گروه را به زیر دسته های مربوط به دستهاصلی وصل کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما محصولات چوبی عرضه میکند، یک دسته اصلی “مبل” و زیر دسته ها مدل های مختلف مبل و کاناپه و یا جنس آن باید باشد.
  • این دسته ها و زیردسته ها باید از صفحه اصلی سایت و فهرست اصلی قابل دسترس باشند و کاربر به راحتی بتواند مسیر خود را در سایت پیدا کند.
  • ترجیحا این ساختار و جهت های مربوط به صفحات را قبل از ایجاد سایت روی کاغذ بیاورید و منظم کنید و هر صفحه را به دسته های مختلف تقسیم کنید تا بعدا مجبور به دوباره کاری نشوید.
  • پیشنهاد میکنیم که از بخش breadcrumb در سایت خود استفاده کنید تا کاربر اگر از سایت های دیگر و یا موتورهای جستجو به صفحات سایت شما راهنمایی شده است، دقیقا بداند که در کدام زیر دسته مطالب قرار گرفته و دسته بندی اصلی مطلب کدام است تا بتواند در صورت نیاز، قدم به قدم به دسته بندی های بالاتر برگردد.
  • در صفحات سایت خود از بخش “مطالب مرتبط” استفاده کنید تا کاربر بداند اگر مثلا دنبال یک کفش در سایت شما است و صفحه ای را باز کرده تا تصویر آن کفش را مشاهده کند، بداند که انتخاب های دیگر و کفش های دیگری نیز در سایت است که می تواند آن ها را نیز مقایسه کند و از بین گزینه های بیشتری محصول موردنظر خود را برگزیند.

به یاد داشته باشید، معمولا هر کاربر در یک سایت نهایت ۱۵ الی ۲۰ ثانیه به جستجو میپردازد، اگر در این مدت مطلب مورد نظر خود را پیدا نکند فورا سایت را ترک میکند. پس به نفع شماست که تا آنجا که میتوانید به کاربر کمک کنید و پیشنهادهای مختلف به او بدهید تا از مطلبی به مطلب دیگر برود تا آنچه را که به دنبالش آمده، پیدا کند.

ساختار URL

آدرس URL همان لینکی است که در کادر آدرس مرورگر نمایش داده می شود و برای هر صفحه از هر سایتی منحصربفرد است. این آدرس باید بتواند به کاربر و همچنین موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند هر صفحه درباره چه موضوعی است. در هنگام ست کردن URL برای صفحات سایت این موارد را در نظر بگیرید :

  • از URL های بسیار طولانی بپرهیزید
  • URL را پر از کلمات کلیدی و برچسب های مربوط به هر صفحه نکنید
  • برای جدا کردن کلمات از هم باید از دَش (-) استفاده کرد. به عنوان مثال :
    /طراحی-سایت-وردپرس/https://hevaweb.ir
  • مطمئن شوید که اگر بخشی از URL عمدا یا سهوا حذف شد یا اشتباه نوشته شد، سایت به یک صفحه معتبر هدایت شود و خطای ۴۰۴ برای کاربر نمایش داده نشود. مثلا اگر کاربر از لینکی مثل:    call-of-duty/بازی ها/محصولات/http://www.domain.com   ،بخش call-of-duty را پاک کرد، باید مستقیم به لیست بازی ها رجوع داده شود و با صفحه خطای ۴۰۴ مواجه نشود.
  • و در آخر مطمئن شوید که یک صفحه ۴۰۴ زیبا و جذاب با راهنمایی های مناسب برای کاربر در مواقعی که کلا آدرس URL را اشتباه تایپ میکند، طراحی کنید و در سایت قرار دهید تا دوباره بتوانید او را در سایت نگهدارید و به رفتن به صفحات دیگر تشویق کنید.

درباره نویسنده

هنگامه ولی زاده

مهندس IT و مدیر سایت هیوا وب هستم. نزدیک به 9 سال تجربه در کار طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا همچون جوملا و وردپرس دارم و نزدیک به 7 سال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت مطالعه و فعالیت کرده ام. در حال حاضر هم به طور مستقل و حرفه ای در این دو زمینه در سایت هیوا وب مشغول به کار هستم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.