خانه > مقالات آموزشی سئو > اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت اول)

اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت اول)

اصول سئو در تولید محتوا

اصول سئو در تولید محتوا

یکی از عناصر بسیار مهم در سئو داخلی (On-Page SEO)، رعایت اصول سئو در تولید محتوا است. به طور خلاصه، محتوای سئو درباره تولید محتوای جدید و بهینه سازی آن محتوا برای موتورهای جستجو است تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی، رنکینگ بالا و ترافیک زیادی را برای سایت جذب کنند.

در این مقاله به شما میگویم که محتوای سئو چیست و چگونه نوشته های خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید.آنچه در این نوشته خواهید خواند :

  • محتوای سئو چیست ؟
  • چند نوع محتوای سئو داریم ؟
  • چگونه نوشته ها و محتوای سایت را برای سئو بهینه کنیم ؟
  • استراتژی شما در نوشتن محتوای بهینه چیست ؟
  • نتیجه گیری

محتوای سئو چیست ؟

برای فهم موضوع این بخش، باید اول بدانید سئو چیست ؟ هدف SEO کردن سایت چیست و چرا باید محتوا را بر اساس اصول SEO نوشت ؟

سئو چیست ؟ SEO مخفف عبارت (Search Engine Optimization) پروسه ای برای دستیابی یک سایت به بهترین نتیجه ممکن، در نتایج موتورهای جستجو مخصوصا گوگل است.

پروسه نامبرده، شامل گام هایی اساسی است که معمولا به دسته های زیر تقسیم می شوند :

  • سئوی فنی (Technical SEO)
  • سئو داخلی (On-Page SEO)
  • سئو خارجی (Off-page SEO)

و نوشتن محتوا برای سئو، جزو سئو داخلی محسوب می شود. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید :

مهم ترین اجزاء یک محتوا در SEO

مهم ترین اجزاء یک محتوا در سئوی سایت

همانطور که در تصویر میبینید، سئو On-page محتوا، با بهینه سازی “عنوان صفحه” آغاز شده و سپس به سراغ تگ H1 رفتیم. سپس سایر محتوا را با عناصری که در تصویر میبینید، کامل کردیم. وقتی صحبت از یک محتوای دوستانه (SEO Friendly Content) برای سئو میشود، منظور استفاده صحیح از عناصری است که در این تصویر آوردیم تا موتورهای جستجو متوجه شوند، محتوایی که مشا نوشتید ارزش ایندکس کردن را دارد و به آن رتبه بالاتری دهد.

چند نوع محتوای سئو داریم ؟

قبل از دسته بندی محتوا در سئو، بهتر است تعریفی از “محتوا” هم داشته باشیم !

محتوا میتواند در حالت های مختلفی وجود داشته باشد. میتواند شامل متن، عکس، ویدئو، صدا و موسیقی، اینفوگراف (نمودار و چارت و …) و یا مخلوطی از همه این موارد باشد.

و حالا به دسته بندی محتوا در سئو میپردازیم :

  • محتوای مخصوص وبلاگ (محتوای داینامیک) : بیشترین مورد استفاده در این نوع محتوا قرار میگیرد. چرا که میتواند مخلوطی از همه موارد بالا باشد. یعنی می تواند یک صفحه ای داشته باشد که شامل نوشته، عکس و موسیقی باشد. یا می تواند مقاله ای ساده و اخبار منحصر بفردی باشد. می تواند به صورت لیست زیر هم آورده شود. و گاهی هم می تواند شامل اطلاعات عمومی و راهنمایی های خاص باشد.
  • محتوای صفحات استاتیک : محتوایی که در صفحات سایت تغییر نمیکنند و معمولا یک بار نوشته می شوند، مثل محتوای صفحه های “درباره ما” یا “تماس با ما” و …
  • محتوای نمایش محصولات : محتوای صفحات فروش محصول که شامل نوع محصول، قیمت محصول، توضیحات محصول و … می شود که اکثرا محتوای آن مختصر و شبیه به هم هستند.
  • محتوای صفحات جانبی : محتوایی که شما را به یک سایت دیگر هدایت می کند مثل سایت کمپین های “پرداخت به ازای کلیک” و یا زمانی که وارد یک سایت می شوید و قبل از لود کامل سایت، محتوایی را مشاهده میکنید و بعد به سایت مقصد هدایت می شوید.

اصول سئو در تولید محتوا چیست و چگونه نوشته ها و محتوای سایت را برای سئو بهینه کنیم ؟

بعداز شناسایی نوع محتوا، حالا باید محتوا را متناسب با نوع آن تولید کنیم. ولی به چه صورت ؟ در ادامه نحوه نوشتن محنوا و مقاله برای سئو را شرح دادم :

۱) هر محتوایی در SEO با تمرکز بر یک عبارت کلیدی (Keyword) آغاز می شود

به ادامه متن توجه کنید :

اول باید بدانید که چه کاربری چه کلمه ای را تایپ میکند. این کار ۲ هدف اصلی دارد :

  • شما با استفاده از کلمات متوجه میشوید که چه محتوایی را برای جذب کاربر استفاده کنید.
  • شما با استفاده از کلمات کلیدی ویژه ای که به کار میبرید، در مدت زمان کوتاهی متوجه می شوید که موتور جستجو چقدر به محتوای شما اهمیت می دهد. از این رو در ادامه این امر، رنک و ترافیک سایت شما بالا یا پایین می رود.

معمولا کلمه کلیدی ای که ارائه میکنید، باید شامل ۳ ویژگی باشد :

  • تصمیم بگیرید که کلمه کلیدی هدف برای کل سایت چیست ؟
  • سپس لیستی از عبارات کلیدی متنوعی (بیشتر از ۳ کلمه و کمتر از ۶ کلمه )  از آن کلمه کلیدی هدف بسازید
  • لیستی از عبارات کلیدی بسازید که مشابه کلمه کلیدی هدف هستند

با این ۳ ویژگی، می توانید محتوانویسی را برای سئو شروع کنید. به این صورت :

  1. دقت کنید که کلمه کلیدی هدف باید کوتاه باشد و ترجیحا در URL سایت بکار برده شود. همچنین این کلمه باید در صفحه اول سایت در قالب عنوان و تگ <H1> به کاربرده شود.
  2. عبارات کلیدی شامل کلمه هدف را در تگ های <h2> و <h3> که مربوط به هر سرفصل می شود به کار ببرید.
  3. در آخر عبارات کلیدی مشابه را در تگ های <h4> و <h5> سایت و همچنین در محتوای اصلی هر فصل وارد کنید.

۲) کلمه کلیدی باید در عنوان صفحه، سرفصل محتوا و بدنه متن مشاهده شود

از کلمه کلیدی در بالاترین بخش متن استفاده کنید

هر کسی که کمی با سئو آشنایی دارد، میداند که باید کلمه کلیدی را در عنوان و تگ h1 وارد کند. ولی خیلی ها نمیدانند که باید حتما حتما کلمه کلیدی در پاراگراف اول و دوم هر نوشته ظاهر شود. این قانون ساده محتوای شما را به راحتی در بالاترین نتایج موتورهای جستجو نمایش میدهد. چرا که با اینکار محتوای شما توسط کراولرهای موتورهای جستجو راحت تر شناسایی میشوند و ربات گوگل متوجه میشود که این محتوا، همانی است که کاربر به دنبال آن میگردد.

در این قسمت یک مثال میزنم از سایت خودم :

در این مثال مشاهده می شود که کلمه کلیدی (قالب خیریه) ابتدا در عنوان صفحه با تگ h1 آورده شد. سپس تصویری که شامل alt کلمه کلیدی است اضافه شد. در ادامه با تگ h2 سرفصل مشخص شد. بعد در اول پاراگراف عبارت کلیدی شامل کلمه هدف اضافه شد و در آخر عبارتی مشابه کلمه کلیدی به متن اضافه کردم.

از عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید

وقتی شما یک کلمه کلیدی را هدف قرار دادید، معمولا کاربر در سایت شما فقط به دنبال همان یک کلمه نمی گردد. به مثال زیر در تصویر نگاه کنید :

کلمه کلیدی هدف “طراحی سایت” بوده ولی اکثر مردم عباراتی نظیر آنچه در تصویر میبینید جستجو کرده اند. بنابراین در زمان استفاده از کلمات کلیدی،  عباراتی مناسب بسازید و در متن قرار دهید (بیشتر از ۳ کلمه و کمتر از ۶ کلمه)

راه دیگر برای پیدا کردن عبارات کلیدی مناسب با کلمه کلیدی هدف، استفاده از بخش “Searches related to” در پایین صفحه گوگل است :

ابزار "Searches related to" گوگل

ابزار “Searches related to” گوگل

۳) حواستان به محتوای غیر نوشتاری (عکس، فیلم، موسیقی و …) باشد !

موتورهای جستجو فقط “متن نوشتاری” را متوجه میشوند پس باید با متن درست به آن ها فهماند که محتوای غیر نوشتاری ما راجع به چه چیزی هستند.

مثلا اگر شما یک تصویر زیبا از یک “خرگوش خاکستری” در سایت خود میگذارید، باید به مثلا “گوگل” بفهمانید که این عکس مربوط به یک خرگوش خاکستری می شود. این کار را برای ویدئوها، پادکست ها و موسیقی ها هم باید انجام دهید. روش انجام آن هم بسیار ساده است ! در زمان آپلود آن ها در توضیحات و بخش “متن جایگزین alt” عبارت کلیدی خود را قرار دهید. به اینصورت گوگل می تواند فایل غیرنوشتاری شمارا از میان میلیاردها فایل دیگر تشخیص دهد و در نتایج جستجو نمایش دهد.

 

۴) با توضیحات مناسب، کاربر را مجاب کنید که وارد سایت شما شود

قبل از تکمیل محتوا و انتشار آن باید به متنی که نوشتید دقت کنید. محتوای شما باید برای کاربر جذاب باشد و نظر او را جلب کند. به عبارت دیگرباید بدانید که کاربر چه کلمه ای را باید جستجو کند تا وارد سایت شما شود.

بهترین ابزار برای این کار صفحه اول گوگل است! چون گوگل دقیقا میداند که کاربر چه میخواهد و چه نمیخواهد !

فرض کنید ما دنبال یک مقاله هستیم به نام “سئو خارجی چیست”. اولین کار اینست که در گوگل همین عبارت را تایپ کنید. سپس به نتایج صفحه اول نگاه کنید.

 

در همه این نتایج الگویی وجود دارد که به شما می گوید محتوای شما چگونه باید باشد. اگر وارد هرکدام از سایت های نمایش داده شده در نتایج جستجو شوید، این الگوها را بهتر درک میکنید و متوجه میشوید که چرا آن سایت در نتایج اول صفحه اول قرار گرفته است.

 

مقاله های مرتبط :
اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت دوم)
اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت سوم)

 

این مقاله ادامه دارد …


برچسب ها :

درباره نویسنده

هنگامه ولی زاده

مهندس IT و مدیر سایت هیوا وب هستم. نزدیک به 9 سال تجربه در کار طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا همچون جوملا و وردپرس دارم و نزدیک به 7 سال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت مطالعه و فعالیت کرده ام. در حال حاضر هم به طور مستقل و حرفه ای در این دو زمینه در سایت هیوا وب مشغول به کار هستم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید