مقالات آموزشی سئو

اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت دوم)

برای مشاهده قسمت اول این مقاله اینجا کلیک کنید

 

در قسمت اول این مقاله، به ۴ اصول سئو در تولید محتوا اشاره کردیم…

و حالا در ادامه مقاله قبل با ما همراه شوید …..

 

۵) محتوای طولانی بنویسید

به تجربه ثابت شده که نمایش محتواهای طولانی تر و کامل تر در نتایج جستجو و همچنین شبکه های اجتماعی بیشتر تاثیر می گذارد :

رابطه مستقیم طول محتوا با رنکینگ همان محتوا

رابطه مستقیم تعداد کاراکترهای محتوا با رنکینگ محتوا در گوگل

البته منظورم این نیست که یک محتوا به اندازه یک کتاب ۵۰۰ صفحه ای را در سایت خود قرار دهید ! حداقل ۳۰۰ کاراکتر برای هر صفحه معمولی و حداقل ۹۰۰ کاراکتر برای صفحاتی که بنیاد محتوا هستند باید تولید شود.

دقت کنید که کیفیت محتوا همیشه بر کمیت آن ارجحیت دارد. اگر چیزی که مینویسید خوب و جذاب باشد، و ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشد، میتواند به راحتی رنک بالایی را در گوگل نصیب خود کند، چه کمتر از ۳۰۰ کاراکتر باشد و چه بیشتر از ۹۰۰ کاراکتر.

دلیل تاکید من بر نوشتن محتوای طولانی اینست که معمولا محتوایی که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم تعداد کاراکترهای آن زیاد باشد، همچنین ازجملات طولانی و پیچیده استفاده نکند، معمولا شانس بهتری در نمایش در نتایج اول گوگل را دارد. اصول سئو در تولید محتوا

چگونه محتوای طولانی برای سئو بنویسید؟

یک تکنیک جالب برای بهینه کردن محتواهای طولانی، استفاده از جدول بندی محتواست. مثلا میتوانید از جدولی مختصر و مفید برای هدایت کاربر و یا ازخاصیت آکاردیون در تقسیم بندی محتوا استفاده کنید. و یا با قابلیت navigate ( < یا > ) در پایان محتوا، کاربر را به قسمت بعدی مطلب هدایت کنید.

علاوه بر این میتوانید برای بالابردن شانس دیده شدن در گوگل، مقاله ها و محتواهای طولانی را به قسمت های اول و دوم و سوم تقسیم کنید. ( به عنوان مثال همین مقاله ای که در حال خواندن آن هستید و قسمت دوم مقاله قبلی است! )

از نمونه جدول بندی محتوا نیز میتوانید مثال زیر را مشاهده کنید :

اصول محتوا نویسی در سئو
۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو
محتوای با کیفیت در سئو چیست ؟
چگونه رنکینگ محتوای خود را بالا ببریم 
سئو On-page
معرفی سئو On-page یا سئو داخلی

 ۶) از لینک های داخلی برای مرتبط سازی صفحات سایت استفاده کنید

یکی از فاکتورهای مهم در سئو، استفاده صحیح از لینک های داخلی است. در حالیکه محتوای شما به صفحات دیگر سایتتان لینک شده، علاوه بر راحتی و جلب اعتماد کاربران توسط یک محتوا از سایت، ایندکس شدن صفحات بیشتر توسط کراولرهای جستجو راحت تر صورت میپذیرد.

چرا که لینک های داخلی (یا اصطلاحا لینک های رابط) به گوگل بهتر می فهماند که سایت شما درباره چیست.

زمانی که لینکهای داخلی را تولید کردید، مطمئن شوید کلماتی که به عنوان لینک استفاده میشوند، ارتباط مناسبی با موضوع صفحه لینک شده داشته باشد. به عبارتی، فقط برای ایجاد لینک داخلی، کاربر را گول نزنید و به محتوای بی ربط از سایت منتقل نکنید و یا مثلا از استفاده بی رویه ی عبارت “اینجا کلیک کنید” بپرهیزید. اصول سئو در تولید محتوا

۷) لینک های خارجی را به سایت هایی با رنک بالا منتقل کنید

علاوه بر لینک های داخلی، باید محتوایی که منبع آن از جای دیگری است و یا اگر تعریف یک قسمت از محتوا، در سایت شما وجود ندارد، آن را به سایتی با رنک بالا لینک کنید. در ادامه ۳ دلیل اصلی این کار را توضیح دادم :

  • سایت های رنک بالا، مطمئنا سایت های با کیفیتی هستند و کاربر از اینکه از سایت شما به سایتی درست و با کیفیت راهنمایی شده خوشحال خواهد شد.
  • خود شما از اینکه محتوایتان را به سایتی باکیفیت لینک کرده اید، مطمئن خواهید بود. چرا که آن سایت، محتوایی نمینویسد که به رنکینگ خود آسیبی وارد کند و کاربر را از سایت خود فراری دهد.
  • این کار رایگان است و برخلاف لینک بیلدینگ که ممکن است باعث دردسر سایت شما شود، دردسری ندارد و حتی امکان دارد سایت لینک شونده، به محتوایی از سایت شما لینک بدهد که این امر بسیار در بالا بردن رنکینگ سایت شما موثر است.

تذکر و تاکید : مانند موارد قبل، از زیاده روی در استفاده از لینک خارجی بپرهیزید و هر چیز جزئی و غیر ضروری را به خارج از سایت لینک نکنید. از طرفی از لینک خارجی نیز نترسید و حتما محتوایتان را به محتوای مرتب و عالی ای از یک سایت عالی لینک کنید.

۸) خواندن آن را تا حد ممکن ساده کنید

محتوا را جوری بنویسید که پیچیده نباشد (لطفا از اصطلاحات قلمبه و سلمبه در متن بپرهیزید). این کار را مخصوصا برای افرادی که زیاد حوصله خواندن متن های طولانی را ندارند انجام بدهید. (با کیفیت بنویسید – طولانی بنویسید – ساده بنویسید !) اصول سئو در تولید محتوا

اگر نمیدانید متن ساده چیست، در زیر مختصرا توضیح دادم :

  • از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید.
  • کلمات مهم و کلیدی را در متن Bold و یا italic کنید که بهتر منظور کلی متن را به کاربر منتقل کند.
  • از لیست ها و جدول ها و خاصیت هایی مثل آکاردیون و تب گذاری استفاده کنید.
  • از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید.
  • از فونت های مناسب در سایز مناسب برای راحتی کاربران در همه دستگاه ها استفاده کنید.
  • بین پاراگراف های خود به اندازه کافی فضای خالی قرار دهید تا چشم کاربر خسته نشود.

۹) محتوای غیر متنی را بهینه کنید

همانطور که در مقاله قبل اشاره کردم، محتوا فقط شامل متن نیست. محتوا میتواند عکس، فیلم، موسیقی، نمودار و چارت و … باشد. وقتی از این نوع محتوا را در صفحات خود قرار دادید، باید مطمئن شوید که از نظر SEO مناسب و با کیفیت، شناخته شوند. به عنوان مثال رایج ترین بخش هر محتوا عکس ها هستند که در زیر چند نکته از بهینه کردن آن ها را توضیح میدهم :

  • نام فایل تصویری باید برای سئو دوستانه باشد (نام صحیح برای عکس زیر : gray-rabbit.jpg – نام غلط : untitled.jpg و یا ۱۲۳asd.png)
  • حتما حتما حتما از خاصیت alt و یا همان متن جایگزین در تمامی عکس ها استفاده کنید و مقداری را به آن اختصاص دهید که کاملا مناسب با آن عکس و محتوایی که عکس در آن قرار میگیرد باشد.
  • بهتر است یک توضیح کوتاه نیز در زیر عکس اضافه کنید که معلوم شود موضوع این تصویر چیست. اصول سئو در تولید محتوا

یک نمونه تصویر بهینه شده برای سئو :

خرگوش خاکستری

خرگوش خاکستری

 

مقاله های مرتبط :
اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت اول)
اصول سئو در تولید محتوا – ۱۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو (قسمت سوم)

 

این مقاله ادامه دارد …


برچسب ها :

درباره نویسنده

هنگامه ولی زاده

مهندس IT و مدیر سایت هیوا وب هستم. نزدیک به 9 سال تجربه در کار طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا همچون جوملا و وردپرس دارم و نزدیک به 7 سال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت مطالعه و فعالیت کرده ام. در حال حاضر هم به طور مستقل و حرفه ای در این دو زمینه در سایت هیوا وب مشغول به کار هستم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید